PERLU PENJELASAN LANJUT/QUOTATION PERCUMA?

Name:
Email Address:
NO. TELEFON
TARIKH LAHIR ANDA
PEKERJAAN ANDA
INFO LANJUT TENTANG
BUDGET BULANAN TAKAFUL ANDA RM50
RM100
RM150
RM200 ke atas
ANDA MEROKOK? YA
TIDAK
KOMEN ANDA

form mail

Wednesday, July 15, 2009

Mualaf Yang Perihatin Dengan Hukum

Salam,

Berikut satu petikan daripada ruangan 'comment' untuk artikel dalam website Ustaz Zaharuddin, Perbezaan Insuran Konvensional & Takaful

Posted by Ridwan Rajendran Bin Abdullah, on 22-11-2007 07:15, IP 60.52.100.180, Guest 32. ...

Baru baru ini saya telah mengambil keputusan untuk mematikan insuran nyawa (surrender policy) MAA saya yang bernilai $200 000.Ini kerana saya takut akan murka Allah kelak.Insuran ini telah saya beli sebelum saya memeluk agama Islam.Saya telah bayar premium sebanyak lebih kurang $40 000 (RM$4000 setahunX10 tahun).Selepas mematikan insuran ini,MAA akan hanya membayar balik $11 000.Jadi saya telah hilang lebih kurang $29 000.

Saya juga telah mematikan insuran pendidikan anak dari Asia Life dengan hanya mendapat balik wang premium saya $5000.Dan saya akan juga mematikan insuran Great Eastern saya nanti.Saya akui memang akan kerugian banyak (kehilangan duit premium yang saya telah bayar)dan juga ditanya oleh kerani insuran kenapa saya nak matikannya,saya cuma jawab ini soal agam saya iaitu Islam yang mengharamkan Insuran dan saya lebih takut kepada azab yang akan menimpa saya kelak jika saya tidak membatalkannya.

Sekarang hati dan fikiran saya tenang dan berdoa agar Allah s.w.t akan memaafkan kesalahan saya yang lalu.ASB pon telah saya hentikan dulu lagi.Duit yang ada semua nya dalam akaun Mudharabah sahaja.

Sekiranya seorang mualaf boleh membuat keputusan yang berat tetapi wajib ini, adakah kita sebagai seorang Islam masih sanggup berlindung dengan insurans konvensional?

Artikel penuh Ustaz Zaharuddin boleh dibaca di sini.

Berikut pula ulasan Mufti Perak, Ustaz Harussani berkenaan hukum insurans






Hubungi saya di 019-985 5546 untuk pelan-pelan takaful yang boleh anda miliki sekarang.




Owning a Takaful policy made simple, contact 019-9855546

No comments:

Post a Comment